درباره فرهنگسرای نیاوران
فرهنگسرای نیاوران، به عنوان اولین فرهنگسرای کشور و یکی از بزرگترین و شاخصترین مجموعههای فرهنگی هنری کشور، فعالیت خود را از سال ۱۳۵۷ آغاز کردهاست. این مجموعه در دهه ۱۳۵۰، توسط معمار برجسته معاصر، کامران دیبا طراحی گردید و در باغی به مساحت تقریبی ۱۱۰هزار مترمربع، با هدف برنامهریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی هنری ساخته شد. واژه «فرهنگسرا» برای نخستین بار در نامگذاری این مجموعه به کار برده شد و در دهههای بعد، سرآغاز احداث فرهنگسراهای دیگری در تهران و سراسر ایران شد.
معرفی بنا
بنای ساختمانهای فرهنگسرای نیاوران با بتُن اجرا شده و با ایجاد ترکیبی میان بافت (بتُن و سنگ)، فُرم (سازه هندسی) و نسبت توانستهاست علاوه بر پیروی از سبک معماری مدرن، از عناصر معماری سنتی ایرانی نیز الهام بگیرد. برای مثال، سردر فرهنگسرا یادآور ساختار هشتی معماری سنتی است. رواقهای ساختمانها و نورگیرهای منحنی نیز از نشانههای آشنای معماری سنتی ایرانند. حیاط مرکزی فرهنگسرا هم که درهای اصلی ساختمانها رو به آن باز میشود، یکی دیگر از بخشهایی است که با الهام از معماری سنتی ایران طراحی شدهاست. اما نمای ظاهری ساختمان که در آن از بتُن مسلّح استفاده شده و برخی دیگر از اجزای آن، بیشتر یادآور معمارهای مُدرن اروپایی است و طراحی آنها، دست کم در نگاه اول، برگرفته از معماری سنتی ایرانی به نظر نمیرسد.
در طراحی محوطه باغ فرهنگسرا از معماری باغهای ایرانی الهام گرفته شدهاست. پراکندگی درختان باغ، ترتیبی نامعین دارند و باقیماندههایی از یک باغ قدیمی به نظر میرسند. مسیر اصلی شمالی– جنوبی باغ، مسیری پر از درخت و دارای جوی آب و حوضهایی است که آب خود را از منبع اصلی، یعنی قنات واقع در شمال باغ، میگیرند. مدخل قنات با کاشیهای فیروزهایرنگ پوشاندهشده که تداعیکننده منبع زندگیبخش باغ است. در میان باغ، فضاهایی مسطح نیز وجود دارد که در سالیان گذشته، از آنها برای برگزاری برنامههای مختلف فرهنگی و هنری استفاده شده است.
گوناگونی و تنوع بخشهای مختلف فرهنگسرا، آن را نه به شکل یک بنا، بلکه به صورت مجموعهای یکپارچه از بناها، حیاط و فضای سبز درآورده است که به صورت «محلهای کوچک» جلوه میکند، محلهای که ساختمان اصلی فرهنگسرا در آن مرکزیت دارد.
میراثهای هنری ملی
بنا و محوطه باغ فرهنگسرای نیاوران، یک میراث ارزشمند ملی در حوزه معماری به شمار میرود. این بنا در سال ۱۳۸۴، با شماره ثبت ۱۲۲۷۹، در زمرهی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. علاوه براین، در مجموعه فرهنگسرا، گنجینههای ملی هنری متعددی نیز وجود دارد که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
مجسمههای پرویز تناولی
در حیاط مرکزی فرهنگسرا، مجسمه ی سه مرد با چهرهها، پوشش و حالتهای روزمره مردم عادی قرار دارد که پرویز تناولی، مجسمهساز ایرانی آنها را به درخواست کامران دیبا، معمار مجموعه، ساخته است. این مجسمهها، انسانهای کوچه بازار را نشان میدهد که رفتاری روزمره و قابل لمس برای مردم عادی دارند. ایده ساخت و نصب این مجسمهها، بر اساس «تلفیق هنر و معماری با زندگی روزمره» و «واکنش انسانی در معماری» شکل گرفته است.
تا پیش از آن، مجسمهها در همه جای دنیا غالباً روی پایه، دور از دسترس و از اشخاص مشهور، پادشاهان و اشراف ساخته میشد. اما برای اولینبار در فرهنگسرای نیاوران این مجسمهها از روی سکوها پایین آمدند، در کنار مردم، تماشاگر حاضر این بنا هستند و به کارهایی عادی و از جنس خود مردم مشغولند. اندیشه پشت این سه مجسمه و ارزش بالای هنریشان، آنها را به میراثی معنوی و ماندگار در فرهنگسرای نیاوران تبدیل کرده است.
اثر آیینه کاری منیر شاهرودی
در قسمت ورودی سالن خلیج فارس، اثری ارزشمند از منیر شاهرودی (فرمانفرماییان) با ابعادی حدود ۵ متر طول و 2/5 متر ارتفاع نصب شده است. این هنرمند تنها هنرمند معاصری است که در آیینه کاری، از الگوهای هندسی اسلامی و از نقاشیهای پشت شیشه بهره برده و به تحقیق در مورد آنها پرداخته است.
وابستگی عمیق هنرمند به زیباشناسی ایرانی در کنار دانش آکادمیک او، هویت هنری آثارش را شکل داده و آنها را برجسته کردهاست. آثار هنری منیر شاهرودی را علاوه بر فرهنگسرای نیاوران، در برخی دیگر از مجموعههای تاریخی ایران، موزهها و مراکز علمی کشورهای دیگر میتوان یافت. این اثر ماندگار نیز، از نظر هنری سرمایهای ملی و ارزشمند به شمار میرود.
نشانواره (لوگوتایپ)، اثر محمد احصایی
نشانواره یا لوگوتایپ فرهنگسرای نیاوران، اثری از محمد احصایی، خوشنویس، گرافیست و نقاش برجسته ایرانی است که در همان آغاز فعالیت فرهنگسرا طراحی شده است. احصایی یکی از خوشنویسان برجسته معاصر و از مبدعین اصلی سبک «نقاشیخط» است که آثار متعددی دارد و بارها در ایران و سایر کشورهای جهان مورد تقدیر واقع شده است. این نشانواره نیز یکی از میراثهای هنری ارزشمند فرهنگسرای نیاوران است که یادآور اصالت و هویت این مجموعه به شمار میرود.
مروری بر فعالیتهای فرهنگسرا
در طول چند دهه فعالیت فرهنگسرای نیاوران، برنامههای متعدد و متنوعی از جمله جشنوارههای هنری مختلف، رویدادهای موسیقی، نمایش، اکران فیلم، دورههای آموزش هنر، رویدادها و نمایشگاههای هنرهای تجسمی، جلسات شعر و نشستهای نقد و پژوهش هنر، در این مجموعه برگزار شده است. بسیاری از فعالیتهای فرهنگسرا در طول سالیان گذشته، در یاد اهالی فرهنگ و هنر ماندگار شده است که نشان دهنده ارزشمند بودن و سطح بالای اثرگذاری آنها است.
از جمله برنامههای فاخر برگزارشده در طی این چند دهه، میتوان به جشنواره جهانی نی و سنتور، تشکیل ارکستر مجلسی، جشنواره ملی موسیقی جوان، جشنواره تئاتر تکنفره، رویداد نمایش کشورهای عضو اکو، هفتههای فرهنگی استانها و سایر ملل، راهاندازی فیلمخانه هنر، دعوت به کار نقاشان «مکتب سقاخانه»، برگزاری رویدادهای ملی دوسالانه سفال ایران، بینال مجسمهسازی تهران، چندین دوره نمایشگاه هفتنگاه، سهشنبههای شعر نیاوران و... اشاره کرد.
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد فرهنگسرای نیاوران، دارا بودن بخشهای متنوع و امکانات مطلوب برای برگزاری برنامه در رشتههای مختلف هنری است که موجب تعدد و تنوع فعالیتها و رویدادهای اجراشده است. علاوه بر این، فرهنگسرای نیاوران در برخی دورهها، در حوزههای دیگر از جمله آموزش رشتههای هنری، انتشارات کتاب و... نیز فعالیت کرده که بروندادهایی درخشان و ماندگار در این زمینهها نیز وجود داشتهاست.
ورود صندوق اعتباری هنر به فرهنگسرای نیاوران
در دوران کرونا، با کاهش فعالیتهای فرهنگی هنری در سراسر کشور، فعالیتهای فرهنگسرای نیاوران نیز با رکودی نسبی مواجه بود. از سوی دیگر، قدمت بیش از۴۰ سال این مجموعه، موجب فرسودگی برخی از زیرساختهای آن شده بود و برای توسعه و ادامه برنامههای فرهنگسرا، نیاز به بازسازی و بهسازی تمامی بخشها، فضاها و زیرساختهای آن وجود داشت. در آبان ماه سال۱۴۰۲، با هدف مرمت و بهسازی فرهنگسرای نیاوران و احیای فعالیتهای فرهنگی هنری و بازگشت به جایگاه اصلی این مجموعه در کشور، مدیریت این مجموعه به صندوق اعتباری هنر واگذار گردید. صندوق اعتباری هنر نیز بر اساس سیاستهای ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازسازی و رونق بخشیدن مجدد به فرهنگسرای نیاوران را در دستور کار قرار داد.
در این دوره، اقدامات اساسی عمرانی و زیرساختی به انجام رسیده است که در آنها تلاش شده در عین بهروزسانی فضاها و زیر ساختها، اصالت بنا و مجموعه نیز حفظ شود. در حوزه محتوایی نیز، رسالتها و راهبردهای اصلی فرهنگسرا تدوین گردید و با برنامهریزی صحیح و علمی و همکاری کارکنان تلاشگر فرهنگسرا، فعالیتها و رویدادهای فرهنگی هنری مجموعه نیز رونقی مجدد یافتهاست. در حال حاضر، فرهنگسرای نیاوران، میزبان برنامههای متعدد فاخر هنری و خانهای صمیمی برای رفت و آمد هنرمندان فرهیخته در رشتههای مختلف به شمار میرود. امید است با ادامه این مسیر، فرهنگسرای نیاوران بتواند نقشی مؤثرتر و ماندگارتر از پیش، در راستای تعالی هنر ایرانی و اسلامی ایفا کند.